By zuch

abusuffian
Sun, 21 Aug 2005 21:43:25 -0700
¡°Kalau kita berjaya memotivasi diri sendiri, itu hebat, tetapi andainya kita boleh menjadikan orang lain seperti kita, itu baru hebat sangat.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Tak mampu buat semua jangan tinggal semua.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Jangan fikirkan yang sedap saja, kadang-kadang kita kena juga telan yang pahit sebab kadang-kadang yang pahit itu ubat sedang yang sedap itu racun.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Tengok awan usah terlupa pada bumi yang dipijak.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Air mata untuk kekasih, untuk sedih dan untuk rasa pedih, tentu lebih berharga air mata tatkala gembira, berjaya dan ternama.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Bila kapal besar lalu, perahu kecil tentu terbuai ombak.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Berubah itu mungkin mudah, tapi kekal dengan perubahan yang dibuat itu mungkin payah.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Lebih baik memandai-mandai daripada langsung tak pandai.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan¡±. ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Kaya di mata orang belum tentu kaya di mata sendiri.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Kaya itu bukan sahaja kerana wang, boleh jadi kaya hutang, kaya anak, kaya musuh atau kaya perasaan.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Bercakap itu lebih baik daripada diam, tapi diam itu lebih baik daripada bercakap perkara yang merapu.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Cinta agung biasanya berjalan dengan penuh berliku.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

“Yang ada, yang banyaknya orang yang berkokok banyak, buatnya sikit, canangnya lebih.” ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Jangan cakap saja, tapi buat, jangan buat saja langsung tak bercakap.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Baju cantik hanya sesuai untuk orang yang kemas.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

“Sesungguhnya hajat,impian,cita-cita yang diimpikan adalah doa
yang panjang dan berterusan yang sentiasa dipanjatkan pada-NYA.” –
¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Berkahwinlah kamu tatkala kamu benar-benar telah bersedia untuk digelar suami, isteri, ibu, ayah.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Biar azab kurang makan daripada azab terlebih makan.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Usahkan bulan, kalau nak matahari pun sanggup didekati. Usahkan badan sendiri, kalau tak nak dibiarkan berdaki.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Harimau yang mengaum itu tak makan orang, tapi kalau sebulan tak makan dibahamnya juga.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Bertenang itu kepintaran, kelam-kabut itu kebonggokan.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Tanpa mulut lidah tak berfungsi, tanpa lidah mulut tak bererti.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Kalau nak tahu kita ni pendek ke tinggi, tengoklah orang yang lebih pendek, tentu kita nampak tinggi.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

“Keji itu ibarat baja, makin ditabur makin subur.” ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Memuji seorang sama seorang itu ampu namanya, mengeji di khalayak ramai tu cabaran namanya, sebab itu pujian adalah racun, cacian adalah penawar.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Jiwa yang tenang datang dari kehidupan yang tenang.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

“Orang tak hairan kita boleh buat majlis kahwin tiga hari tiga malam, tapi orang jadi hairan apa pasal tak pandai layan.” ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Kalau kita tak dapat buktikan kejayaan kita dalam bentuk benda itu belumlah lagi kejayaan namanya.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

“Kuli batak yang gaji kadang-kadang tak cukup itu lebih mulia daripada tauke besar yang EPF pekerjanya pun dia sapu.” ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

“Biar cakap sikit tapi bersama bukti; biar tak bercakap buktinya nampak.” ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Biar buruk di mata orang tapi indah di mata TUHAN, tapi tentu lebih bagus kalau indah di mata TUHAN juga indah di mata orang.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Tak semua yang nampak rugi itu sepanjangnya rugi, kadang-kadang untung menanti di hujung.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Bercakap itu mudah sebab itu ramai sungguh orang melakukannya, tapi mengumpat itu lebih mudah sebab itu lebih ramai orang melakukannya.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Mempertajam kapak seminit itu lebih baik daripada menghayun kapak yang dempak sepanjang hari.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

“Rajin itu ubat, sedang malas itu racun.” ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Sama menolong sama beruntung.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Hampir semua kegagalan disebabkan tersalah langkah. Salah langkah bermula daripada tersalah fikir. Tersalah fikir bermula dari gagal mengenal diri.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Angin selalunya membelai, jarang sekali menghempas, tetapi apabila dia mula menghempas pasti ada yang tidak akan faham lagi makna dibelai.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Soal bahagia letaknya di hati, justeru jadikan hati cetusan senyum.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Usah terlalu hairan melihat pelangi tapi terlebih hairanlah melihat bagaimana kamu berdiri.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Biar jadi pintar benar-benar boleh digelar pintar, jangan gelaran saja pintar tapi hapah tak reti.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

“Dare to be different.” ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

“Biar papa asal bergaya, kalau dah papa macam mana nak bergaya.” ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

“Kalau boleh ketawa senyumlah juga sebab ketawa bercampur senyum itu memang bahagia.” ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Mari bekerja keras macam saya, jangan bersenang-senang walhal tak senang macam ramai daripada kita.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Orang baik terpancar melalui perbuatannya; orang jahat juga terpancar melalui perbuatannya.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Bukan cantik saja isunya, tapi kesihatan yang utama. Jaga makan, jaga badan bukan lawa dan hansem saja matlamatnya, tapi kesihatan matlamatnya.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Yang penting tindakannya bukan apa yang hanya berlegar di dalam fikirannya.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Kerana ada cinta orang boleh berjuang mempertahankan cintanya, tapi kerana ada cinta juga orang boleh berkorban untuk mempamerkan kebodohannya.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Kalau nak buat kerja buat betul-betul, kalau tak nak buat baik tak payah buat.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Orang baik jarang mengaku jahat, tapi orang jahat seronok mengaku baik.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Kalau kamu nak jahat, jahat betul-betul, biar macam Firaun, baru berbaloi masuk neraka. Kalau setakat tipu orang seratus dua lebih baik jadi baik betul-betul, sebab balasannya Syurga.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

¡°Bukan semua yang manis itu manis adakalanya di hujung lidah ia manis di hujung tekak menjadi pahit.¡± ¨C dari. HM TUAH ISKANDAR al-Haj


0 Responses to “Kata petuah untuk kita”



  1. Tinggalkan sebuah Komentar

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s




%d blogger menyukai ini: